[RAMAZAN ÖZEL]$type=ticker$meta=0$readmore=0$snippet=0#columns=2$color=#009900

Molière Kimdir? Biyografisi


Ünlü Fransız oyuncu ve oyun yazarıdır. (Komedi)
Tam Adı: Jean-Baptiste Poquelin Molière
Doğum: 15 Ocak 1622 - Fransa 
Ölüm: 17 Şubat 1673 - Fransa (51 yaşında öldü.)

1531
Moliere'in babası 1531'de bir imtiyaz satın almıştı. Bu imtiyaz 1500 livreye mal olmuş ve resmi adı "Valet de chambre ordinaire et tapissier du Roi" ("Kralın oda uşağı ve dokuma duvar halıları ve yer halıları koruyucusu)" idi. Bu imtiyaz ondan yılda 3 ay için özel çalışma istemekte; ona yılda 300 livre gelir getirmekte ve ülkenin asil ve zenginleriyle sosyal bağlantılar kurmasını sağlamaktaydı.

1622
Molière, 15 Ocak 1622'de Fransa'da doğdu. Sarayın döşemelerini yapan bir mobilyacı olan Jean Poquelin ile bir zengin burjuva ailesinin kızı olan Marie Cresse'nin oğluydu. 

1632
Moliere annesini 10 yaşındayken yitirdi ve babası ile bağlantıları hiç sıkı değildi. Annesinin ölümünden sonra babası ile Paris'de o zaman yukarı burjuva sınıfından kişilerin evlerinin bulunduğu Rue Saint-Honoré'de yaşadılar. İlk okul eğitimini Paris'te yaptı ve sonra Paris'in en iyi okullarından Cizvit'lerin idaresinde olan "Collège de Clermont"'da [Okulun şimdiki adı "Lycée Louis-le-Grand" olmuştur.] öğrenim gördü. 

1641
Collège de Clermont okulundan ayrıldı. Babasının 1531'de başladığı işini devam ettirmeye başladı ve bu arada hukukçu olmak için çalışmalara başladığı da bildirilir Moliere'in.

1643
Haziran 1643'te Moliere 23 yaşında iken birden babasının işini bırakmaya ve Paris'ten ayrılmaya karar verdi. Daha önce tanışmış olduğu tiyatrocu güzel aktris Madelaine Bejart ile birleşip kendisi 630 livre sermaye katarak eşi Bejart'la birlikte Illustre Théâtre adlı bir tiyatro topluluğu kurdu. Böylece bağlı olduğu sosyal sınıf ilişkilerini geride bıraktı. Sahne adı olarak Fransa'nin Midi bölgesinde Vigan şehri civarında bir köy olan Molière ismini kullanmaya başladı. Bundan hemen sonra bu topluluğa Madelaine'nin erkek ve kız kardeşleri de katıldı. Moliere hem iyi aktörlük gücü hem de eğitimi dolayısıyla bu gezici tiyatro trupunun idarecisi oldu.

1645
1645'te bu gezici tiyatro trupu, çoğu pansiyon masrafları olmak üzere, 2000 livre borçlanmıştı. Moliere bu borçlar dolayısıyla hapse atıldı ama ya babası ya da topluluk mensupları borcu ödeyerek 24 saat sonra hapisten kurtarıldı.

Bundan sonra Moliere ve Madelaine Bejart 12 yıl sürecek bir gezici tiyatro hayatına başladılar. Önceleri "Charle Dufresne"'nin trupuna katıldılar ve sonra kendi truplarını kurdular. Bu topluluk biraz başarı kazanarak Orleans Dükü I. Filip'in koruması ve desteği altında çalışmaya başladı. Bu gezginci tiyatroculuk döneminden Moliere'in ancak iki eseri elimize geçmiştir: "L'Étourdi" ve "Le Docteur amoureux". Bu eserlerde Moliere'in gezginci tiyatroların alışılagelen İtalyan asıllı ve yarı tuluat şeklindeki Comedia del Arte konu ve stilinden ayrılıp kendine has bir oyun uslubu geliştirmeye başladığı görülmektedir. Bu arada Moliere Languedoc Eyaleti valisi Conti Dükü ile iyi arkadaş olmuş ve onun mali desteğini almıştır. Fakat bu kişi bir zuhrevi hastalığa tutulunca dinsel baskılar dolayısıyla tiyatroculara mali desteğini kesmiş ve şahsi ilişkilerden bile uzaklaşmıştır.

1650-1653
1650-53’te tiyatroyla Lyon’da kaldı ve Lyons'da iken Moliere'in trubuna Markiz sahne adlı Mademoiselle Duparc katıldı. Bu aktris tanınmış oyun yazarları olan Pierre Corneille, sonra da Jean Racine ile ilişki kurdu ve hatta bir müddet Racine'in metresliğini yaptı. Racine hazırladığı ilk eserini Moliere'in sahnelemesini istemiştir ama Moliere bunu kabul etmemiştir.

1655
Molière'in bilinen ilk yapıtları, Paris dışında gezgin tiyatroculuk yapmakta iken 1655'te Lyon'da sahnelenen
  • "L'Etourdi ou contretemps" (Türkçe olarak ilk sahnelenme adı "Savruk", 1876; Dünya Edebiyatından Tercümeler serisinde yayımlanma adı "Şaşkın yahut Beklenmedik Engeller", 1944)
  •  ve "Le Docteur amoureux (Aşık Doktor)" idi.[Burada Türkçede yayımlanma adı olarak yazılan ad 1941'de kurulan Tercüme Bürosu tarafından hazırlanan ve yayımlanan Dünya Edebiyatından Tercümeler serisindeki yayımlanma adıdır. Çok kere daha başka yayımlamalar da hazırlanmış ve bazan bunların adı değişik olmuştur.] Bu eserlerle Moliere bu dönemde gezginci tiyatroların uydukları İtalyan ve yarı tuluat şeklindeki Comedia del Arte tiyatro konu ve stilinden ayrılıp kendine has bir oyun uslubu geliştirmeye başlamıştır.
1656
Moliere, 1656'da ilk önemli komedisi sayılan ve Paris'te sahnelenen ilk oyunu olan "Les Precieuses Ridicules"ü (ilk Türkçe sahnelenme adı "Dudukuşları", 1876; yayımlama adı Gülünç Kibarlar , 1943) yazdı. Sosyetenin kibar davranışlarına özenen iki taşralı genç kızı konu alan bu oyun, Moliere'in bütün yapıtlarında öne çıkan bir temanın ilk işlenişiydi. Moliere burada, toplumsal kuralların gerektirdiği yüzeysel kibarlıkla altta yatan içgüdüsel davranış arasındaki uyumsuzluğun yarattığı gülünçlüğü ele alıyordu. Bu oyunla Moliere çok dikkat çekti ise de Paris'in tiyatro seyircileri bu oyundan özellikle hoşlanmadılar ve çok tenkide uğradı.

Bu sebeple Moliere toplulukta arkadaşı olan ve "Scaramouche" karakteri ile ün yapan İtalyan aktör Tiberio Fiorell'den Commedia dell'arte hakkında epey ders alıp bunları uygulamaya koyacaktır.
Nicolas Mignard tarafından yapılmış Molière portresi. Pompey Ölümü'nde Sezar rolünde. (1956/1958)

1658

Avignon'da çizilmiş Molière portresi. 1658'de çizilen bu resimden sonra Molière ve resmi çizen sanatçı sürekli bir dostluk kurdu.
1658'de Moliere ve trupu en sonunda Paris'e geldiler. Kral XIV. Louis’nin kardeşinin koruması altında, 1658’de eski Louvre’ da Kral’a Corneille’in "Nicomedes" adlı trajedisini ve "Le Docteur amoureux (Aşık doktor)" adlı fars oyunun oynadılar. Moliere'in trupu Kral'ın kardeşi Orleans Dükü I. Filip'in mali desteğini kazandı [Orleans Dükü'ne resmen hitap edilirken "Mösyö" denilmesinden dolayı] Böylece "Mösyö'nun Trupu" olarak anılmaya başladılar. Yine Orleans Dükü desteği ile bu trup ve Fiorelli’nin (Scaramouche) rolünü benimsediği İtalyan Commedia dell'Arte trubu birleşip Paris'te tanınan yeni bir tiyatro topluluğu oluşturdular. Bu topluluk Louvre Sarayı yakınlarındaki "Petit Bourbon Tiyatrosu"'nda merkezlendi.

1659
Bu toplulukla 18 Kasım 1659da "Les Précieuses ridicules (Gülünç Kibarlar)" eserini sahnediler. Bu oyunla Moliere çok dikkat çekti ise de Paris'in tiyatro seyircileri bu oyundan özellikle hoşlanmadılar. Bu sefer Moliere toplulukta arkadaşı olan ve Scaramouche karakteri ile ün yapan Italyan Tiberio Fiorelli'den Commedia dell'Arte hakkında epey ders alıp bunları uygulamaya koyuldu.

1660
Temsile koyduğu "Sganarelle, ou Le Cocu imaginaire (Hayalde Aldatılmış Koca)" adlı oyunu çok tutuldu. Bu eserin aile içi ilişkiler teması Moliere'in insan ilişkilerinin yapmacıklığa dayandığı hakkındaki pesimist dünya görüşünü dramatik olarak ifade etmektedir. Bu trup 1660’da Kral huzurunda birkaç kez oyunlar oynadı.

1661
Moliere'in topluluğu 1661'de, Kardinal Richelieu'nün bir tiyatro binası olarak yaptırdığı yeni "Theatre du Palais-Royal"'deki (Kraliyet Sarayı) bir salona taşındı. Topluluğuyla burada oyunlar sahnelemeye başladı. Moliere'in bundan sonraki bütün "Paris" oyunları burada sahnelendi.

1662
Trupunun kurucularından olan arkadaşı Madeleine Bejart’ın Comte de Modene’den olan kızı Armande Bejart’la evlendi. Üç çocukları oldu; ama bunlardan yalnızca tek biri yaşadı. Kral tarafından 1.000 livre yıllık maaş bağlandı.

Sahneye konan ünlü oyunu "L'Ecole des femmes" (Türkçede ilk sahnelenme adı "Kadınlar Mektebi, 1876; yayımlanma adı Kadınlar Mektebi", 1941) daha ilk gecesinde skandal yarattı. Seyirciler ve yetkililer, artık hiçbir değere saygısı kalmamış bir komedyenle karşı karşıya olduklarını düşünüyorlardı. Oyun, kadınlardan çekinen ve bu yüzden de saf, gözü açılmamış bir genç kızla evlenerek onu kendi ilkeleri doğrultusunda yönetmek isteyen bir erkeği konu alıyordu. Oyunun sonunda adam genç eşine aşık oluyor, ama aşkı dile getirmesini ve kadınlara bir sevgili gibi yaklaşmasını bilmediği için gülünç durumlara düşüyordu.

1663
Moliere oyuna gelen eleştirilere 1663'te La Critique de L'Ecole des femmes ("Kadınlar Mektebinin Tenkidi, 1944) ve L'Impromptu de Versailles (Versailles Tulûatı, 1944) adlı tek perdelik oyunlarıyla karşılık verdi. Bunlardan ilkinde komedi anlayışını yansıtıyor, ikincisinde ise oyuncuların dinlenme odasını ve prova sırasında sahne arkasındaki konuşmaları çok gerçekçi bir bakışla anlatıyordu.
1664
1664’te Kral, Moliere'in oğlunun vaftiz babası oldu. Ayni yıl Kral’ın bağladığı yıllık maaş 7.000 livreye çıkartıldı.

Bu dönemde Moliere drama kuramcısı Boileau, La Fontaine ve Racine ile dostluk kurdu. "Kadınlar Okulu" ve "Tartuffe" oyunları yüzünden Cizvit Jansenitlerle arası bozuldu ve onların ve diğer koyu dindarların öfkesi üzerine çekildi.

1664'te sahnelenen Le Tartuffe, ou l'imposteur" (Türkçede ilk sahnelenme adı Tartüf, 1876 ve Riyanın Encamı, 1881; yayımlanma adı Tartuffe, 1944) adlı oyunun Kadınlar Mektebi'nden de daha büyük bir gürültünün kopmasına yol açtı. Oyun kilisenin baskısıyla yasaklandı ve ancak 1669'da yeniden oynanma olanağı buldu. Tartuffe, bir tür danışmanlık ve eğitmenlik rolüyle bir burjuvanın evine kapağı atmış, dindar görünüşlü bir sahtekarın serüvenleri üzerine kuruluydu.

Moliere Tartuffe'ün yasaklanmasına karşın, daha da kışkırtıcı bir oyun olan "Dom Juan, ou le festin de Pierre"'i (Türkçede ilk sahnelenme adı "Don Civani", 1876; yayımlanma adı Don Juan, 1943) sahneye koydu. Don Juan, aristokratik bağımsızlık ilkesini hiçbir borç ya da yükümlülük tanımamak ve Tanrı'yı da hiçe saymak noktasına kadar vardıran, ama herkesin kendisine karşı yükümlülüklerini yerine getirmesini de istemekten geri kalmayan tipik bir Moliere kahramanıydı. Uşağı Sganarelle ise gerçekliği, dindarlığı ve ürkekliğiyle her bakımdan efendisinin tersiydi. Bu iki kahraman, Cervantes'in Don Kişot ile Sancho Panza'sının Fransız edebiyatındaki karşılığı olarak da görülebilir. Ama Don Kişot'un saf hayalciliğinin yerini, Don Juan 'da edepsizlik almıştır. Sonunda Don Juan, tanrı tanımazlığından ötürü cehenneme gönderilir; ama bu arada seyirciyi eğlendirmeyi ve onların ikiyüzlülüklerini de açığa çıkarmayı başarmıştır.

Sağlığı bozuldu.

1666
Moliere, en başarılı oyunlarından sayılan "Le Misanthrope"'u (Türkçede ilk sahnelenme adı "Adamcıl", 1876; yayımlanma adı İnsandan Kaçan, 1976) sahneye koydu. Komedinin kahramanı Alceste, ilkelerine sımsıkı bağlı, hiç kimseyi beğenmeyen, ama bu arada kendi kusurlarının hiç farkına varamayan yeni tip bir budalaydı.

1668
Moliere'in en ünlü oyunlarından biri olan "L'Avare" (Türkçede yayımlanma adı Cimri, 1938, 1991) ilk kez 1668'de sahnelendi. Yapıt, şiiri andıran bir düzyazıyla yazılmıştı. Geleneksel komedinin bütün kalıplarının dönüşüme uğratılarak kullanıldığı bu oyun, kahramanının çelişkisini fazla sert ve çıplak bir tarzda göz önüne serdiği için önceleri pek tutulmamıştı. Cimrinin para tutkusu, oyunun bazı sahnelerinde gaddarlık, patolojik bir yalnızlık, hatta açıkça çılgınlık noktasına varıyordu. Sonradan Goethe Cimri'nin bir komedi değil, bir trajedi olduğunu öne sürmüşse de bu yorum abartılı sayılabilir. Çünkü komediye özgü olan temel çelişki, insanca olmayan amaçlarla insani içgüdüler arasındaki karşıtlık, burada da ortaya çıkar; ama Moliere seyirciye neşeli bir gülünçlüğü değil, saçmalık ve sakinliği hissetirir.

Moliere'in 1668'de sahnelenen öteki oyunu "George Dandin" (Türkçede ilk sahnelenme adı "Kıskanç Herif", 1873; yayımlanma adı George Dandin, 1943) uzun süre bir fars olarak değerlendirilmiştir. Günümüzdeki bazı eleştirmenlere göreyse, Moliere'in belki de en özgün, en gözüpek yapıtıdır. Komedinin kahramanı Dandin, kendi budalalığını kabul eden, ama her şeyin ters gittiği bu dünyada akıllı olmanın da işe yaramadığını öne süren ironik bir tiptir. Haklı olduğu sezilmekte, ama kendisi haklı olduğunu bir türlü açıkça kanıtlayamamaktadır.

1669
Moliere'in sağlığı 1669'dan sonra giderek bozuldu.

1670
Gene de 1670'te başyapıt sayılan "Le Bourgeois Gentilhomme"'u (Türkçede ilk sahnelenme adı "Köylü Asilzade" ve "Burjuva Jantilom", 1927; yayımlanma adı Kibarlık Budalası, 1937) sahnelemeyi başardı. Bu, Moliere'in en sevinçli, en mutlu komedilerinden biriydi. Orta sınıf içindeki yükselme ve sınıf atlama çabalarını konu alan oyunun kahramanı Jourdain, boş ve anlamsız sözleriyle sözlerin gerçekten boş olduğunu ister istemez hissettiren, cömert yaradılışlı ama bundan da utanç duyan, sevimli bir tipti.

1671
Hastalığına karşın, ömrünün son yıllarında Moliere önemli oyunlar sahnelemeye devam etti. 1671'de sahnelenen "Les Fourberies de Scapin" (Scapin'in Dolapları, 1944), 

1672
1672'de sahnelenen "Les Femmes savantes" (Türkçede ilk sahnelenme adı "Okumuş Kadınlar", 1876; yayımlanma adı Bilgiç Kadınlar, 1944) 

1673
Ve 1673'teki sahnelenen "Le Malade Imaginaire" (Türkçede yayımlanma adı Hastalık Hastası, 1940, 1982). Bu son oyun, ölümünden ve doktorlarından korkan bir hastalık hastasının kuruntularıyla birlikte tıp mesleğini ve doktorların bilgiçliğini de alaya alıyordu.

Başrolünü oynadığı "Le Malade Imaginaire (Hastalık Hastası)" oyununun oynandığı 17 Şubat 1673'teki oyunun dördüncü sahnesinde, Molière sahnede fenalaşıp yere düştü. Verem hastası olan yazar kanlı öksürük krizini atlattıktan sonra, tüm ısrarlara rağmen rolünü tamamladı. Oyundan birkaç saat sonra evinde yeniden fenalaşan yazar, bu ikinci krizi atlatamayarak vefat etti.

Zamanının Katolik kilisesi, aktörlerden ve tiyatrodan hoşlanmamaktaydı ve kilisenin ısrarıyla çıkartılan devlet kanunlarına göre de aktörlerin kilise töreni ile kiliselerin takdis ettiği mezarlıklara gömülmeleri yasaktı. Moliere ölmekte iken Katolikler için geleneksel olan bir rahip tarafından son nefeste takdis edilmesi imkânı olmamıştı ve Katolik kilisesi ona dinsel cenaze töreni yapmaktan ve mezarlıkta bir kabir temin etmekten kaçındı. Fakat Moliere'in karısı Armand, Krala'a başvurarak eğer kocasının cenazesi töreninin tamamiyle geleneklere uzak olarak geceleyin yapılması ve normal bir kilise cenaze törenine benzemesi için ondan özel izin aldı. Moliere'in cesedi takdis edilmiş bir kilise mezarlığının duvarla ayrılmış bir köşesinde bulunan ve vaftiz edilmeden, yani Katolik mezhebine kabul edilmeden, ölen bebeklerin mezarlığına gömüldü.

1734
Molière'nin bir kitabının baskısı, 1734

1792
Fransız Devrimi idaresi sırasında Moliere'in cesedi bu mezarlıktan çıkartılarak o zaman kurulan "Fransız Anıtlar Müzesi"ne geçirildi; 

1816
Paris'te tanınmış kişiler için bir mezarlık olan Pere Laschaisee şair Lafontain mezarı yakınında bulunan bir mezara konuldu.
Moliere'in Pere Laschaise Mezarlığındaki mezarı


Paris'te "Rue de Richelieu" ve "Rue Molière" kavşağındaki Moliere anıtı

Değerlendirme
Moliere'in aynı zamanda bir oyuncu olması yazdıklarını da etkilemiştir. Oyunlarının karakterleri, kendi tiyatro topluluğunun oyuncularını andırır. Kendisi de genellikle, çabuk kızan adam, uşak, aldatılmış koca, dar kafalı burjuva ve "Moliere denen herife" söven yobaz ihtiyar gibi rollere çıkmıştır. Gerçek yaşamda, hatta provalarda yaşadığı durumları kolayca bir oyun malzemesi haline getirmekte ustadır. Bu yüzden çoğu oyunlarında bir doğaçlama havası görülür; modeli önceden belirlenmiş bir oyun yazmaz, o anda bulduğu, eline geçen konuyu ya da insan tipini oyunlaştırır. Oyunlarının konuları ve olay örgüleri, belli bir tartışmayı başlatmak için çoğu zaman yalnızca bir araç işlevi görür. Bu konuşmalar içinde, oyun kişileri, birbirlerinin görüş ve sözlerindeki yanlışlık, anlamsızlık ya da çelişkiyi ortaya çıkarırlar. Roller sık sık değişir, akıllı adam aptal duruma düşer, budalanın da derinde yatan bir mantığın sözcüsü düzeyine yükseldiği olur. Bu nedenle, Moliere'in oyunlarını bir akılcılık savunusu olarak görmek yanlış olur: Moliere de akılla akılsızlık birbirine çok yakındır; bu yakınlık, Moliere komedisinin çağı için çok yeni bir kavramı, saçmalık kavramını öne çıkarmasını sağlar. Eğer bir söz ya da olay, her türlü akılcılık sınırını aştığı halde bizi güldürüyorsa, Moliere'e göre burada akılla budalalık sürekli yer değiştiriyor demektir. Moliere, klasik çağın ve günümüzün ölçülerine göre, profesyonel bir yazar ya da edebiyatçı değildi. Oyunlarının tümünü, yayımlamak amacıyla değil, oynanmak amacıyla yazmıştır.

Moliere'e ait bazı sözler:

Zorluklar, başarının değerini arttıran süslerdir. (Moliere)
Bilgili bir ahmak, cahil bir ahmaktan daha çok ahmaktır.
Geç yetişen ağaçlar en iyi yemiş verenlerdir.
İnsanları aldatmak, güldürmekten çok daha kolaydır.
En çok sevdiğimiz insanlar, kendimize en çok benzettiklerimizdir.
Sizi gülümsetebilen insanların peşine takılın, çünkü sadece bir gülümseme karanlık bir günü aydınlatabilir.
Susan bir bilgin, tek bir kelime konuşamayan aptallardan farksızdır.
Beni istediğiniz kadar dövün, ama bırakın istediğim kadar güleyim.
Yalnız yaptıklarımızdan değil, yapmadıklarımızdan da sorumluyuz.
Tütün, sadece insanın beynini tazelemek ve temizlemekle kalmaz, aynı zamanda insanın ruhunu da erdeme kanatlandırır. Tütün edepli insanların tutkusudur ve tütünsüz bir hayat süren, yaşamaya layık değildir. [Hürriyet Arşiv]
Eserleri
  1. Le Médecin volant (Kaçan Doktor): Fars oyunu. Bir perde. Düzyazı. (1645)
  2. La Jalousie du barbouillé (Lekelinin Kıskançlığı): Fars oyunu. Bir perde. Düzyazı (1650)
  3. L'Étourdi ou les Contretemps (Şaşkın yahut Beklenmedik Engeller): Komedi. Beş perde. Nazım (1655)
  4. Le Dépit amoureux (Kedi Sevmek): Komedi. Beş perde. Nazım (16 Aralık 1656)
  5. Le Docteur amoureux (Aşık Doktor): Komedi. Bir perde. Düzyazı. Bu fars oyununun metni kayıptır. Bu oyun ilk defa XIV. Louis huzurunda Moliere'in kendi trupu tarafından sahnelenmiştir. (24 Ekim 1658)
  6. Les Précieuses ridicules (Gülünç Kibarlar): Komedi. Bir perde. Düzyazı (18 Kasım 1659)
  7. Sganarelle ou le Cocu imaginaire (Sganarelle veye Hayalde Aldatılmış Koca): Komedi. Bir perde. Nazım (28 Mayıs 1660)
  8. Dom Garcie de Navarre ou le Prince jaloux (Navarre'li Don Garcie veya Kıskanç Prens): Heroik komedi. Beş perde. Nazım (4 Şubat 1661)
  9. L'École des maris (Kocalar Okulu): Komedi. Üç perde. Nazım (24 Haziran 1661)
  10. Les Fâcheux (Talihsiz): Komedi-bale. Üç perde. Nazım (17 Ağustos 1661)
  11. L'École des femmes (Kadınlar Okulu): Komedi. Beş perde. Nazım (26 Aralık 1662)
  12. La Jalousie du Gros-René (Gros-Rene'nin Kıskançlığı): Bu fars oyununun metni kayıptır. (15 Nisan 1663)
  13. La Critique de l'école des femmes (Kadınlar Mektebinin Tenkidi): Komedi. Bir perde. Düzyazı (1 Haziran 1663)
  14. L'Impromptu de Versailles (Versailles Tulûatı): Komedi. Bir perde. Düzyazı (14 Ekim 1663)
  15. Le Mariage forcé (Zorla Evlenme): Komedi. Bir perde. Düzyazı (29 Ocak 1664)
  16. Gros-René, petit enfant: Bu fars oyununun metni kayıptır. (27 Nisan 1664)
  17. La Princesse d'Élide (Elide Prensesi): Galant komedi. Beş perde.[Birinci perde ve ikinci perde başlangıcı nazım; fakat gecikme dolayısıyla gerisi için yazar nazımı bırakıp düzyazı.] (8 Mayıs 1664)
  18. Tartuffe ou l'Imposteur (Tartuffe): Komedi. Beş perde. Nazım (12 Mayıs 1664)
  19. Dom Juan ou le Festin de pierre (Don Juan): Komedi. Beş perde. Düzyazı (15 Şubat 1665)
  20. L'Amour médecin (Aşk Doktoru): Komedi. Üç perde. Düzyazı (15 Eylül 1665)
  21. Le Misanthrope ou l'Atrabilaire amoureux (İnsandan Kaçan): Komedi. Beş perde. Nazım (4 Haziran 1666)
  22. Le Médecin malgré lui: Komedi. Üç perde. Düzyazı (6 Ağustos 1666)
  23. Mélicerte (Melicerte): Pastoral ve heroik komedi. İki perde. Nazım (2 Aralık 1666)
  24. Pastorale comique (Komik Pastoral): (5 Ocak 1667)
  25. Le Sicilien ou l'Amour peintre (Sicilyalı veya Ressamın Aşkı): Komedi. Bir perde. Düzyazı (14 Şubat 1667)
  26. Amphitryon (Amphitryon): Komedi. Üç perde. Nazım (13 Ocak 1668)
  27. George Dandin ou le Mari confondu (George Dandin): Komedi. Üç perde. Düzyazı (18 Temmuz 1668)
  28. L'Avare ou l'École du mensonge (Cimri): Komedi. Beş perde. Düzyazı (9 Eylül 1668)
  29. Monsieur de Pourceaugnac (Mösyö de Pourceauggnac): Komedi-bale. Üç perde. Nazım. Bale girişleri nazım olarak hazırlanmıştır. (6 Ekim 1669)
  30. Les Amants magnifiques (Muhteşem Aşıklar): Komedi. Beş perde. Düzyazı (4 Şubat 1670)
  31. Le Bourgeois gentilhomme (Kibarlık Budalası): Komedi-bale. Beş perde. Düzyazı. Bale girişleri nazım olarak hazırlanmıştır. (14 Ekim 1670)
  32. Psyché (Psyche): Trajedi-bale. Beş perde. Nazım (17 Ocak 1671)
  33. Les Fourberies de Scapin (Scapin'in Dolapları): Komedi. Üç perde. Düzyazı (24 Mayıs 1671)
  34. La Comtesse d'Escarbagnas (Escarbagnas Kontesi): Komedi. Bir perde. Düzyazı (2 Aralık 1671)
  35. Les Femmes savantes (Bilgiç Kadınlar): Komedi. Beş perde. Nazım (11 Mart 1672)
  36. Le Malade imaginaire (Hastalık Hastası): Müzik ve dans karışık komedi. Üç perde. Nazım. Bale girişleri nazım olarak hazırlanmıştır. (10 Şubat 1673)

Diğer eserleri
  1. Remerciement au roi, 1663. Fransa Kralı Moliere'e yazar kişilere verilmesi geleneksel olan 1.000 livre aylık maaş bağlamıştır ve bu Moliere'in teşekkür mektubudur.
  2. Stances
  3. Vers
  4. Bouts-rimés
  5. Au Roi, sur la conquête de la Franche-Comté (Franche-Comte'yi Fethi Uzerine Krala)
  6. Sonnet, à M. La Mothe-Le Vayer, sur la mort de son fils, 1664
  7. Lettre d'envoi du sonnet précédent
  8. La Gloire du dôme du Val-de-Grâce, 1669
  9. Relation de la Fête de Versailles, 18 juillet 1668.

YORUMLAR

Ad

*Bilim-Teknik,4,*Diyalektik,2,*İş Dünyası & Girişimcilik,2,*Kultur-Sanat,14,*Mp3,5,*Saglik,8,*Saglik-psikolojii,1,*Seyahat,3,*Tarih-Mitoloji,1,~Din,15,~Din: İslam,16,~Din: Yahudilik,1,~Film,3,~Film Puanı: 4+,2,~Film Puanı: 5+,3,~Film Puanı: 6+,3,~Film Puanı: 7+,1,~Film Tercihi: Altyazılı,1,~Film Tercihi: Türkçe Dublaj,2,~Film Türü: Aksiyon,2,~Film Türü: Dram,1,~Film Türü: Gerilim,3,~Film Türü: Korku,1,~Film Türü: Suç,2,~Filmin Ülkesi: ABD,1,~Filmin Ülkesi: Bulgaristan,1,~FilmSenesi: 2001,1,~FilmSenesi: 2016,2,~Galeri,18,~Haber,21,~Haber (Dünya),9,~Haber (Siyaset),7,~Haber (Türkiye),15,~Magazin,17,~Tarih,9,~Teknoloji,15,~Teknoloji: Akıllı Telefon,5,~Teknoloji: Bilgisayar,4,~Teknoloji: Internet,6,~Video,15,~Video: Müzik,8,Ankara,1,Belgesel,1,COGRAFYA,2,Dikmen,1,edebiyat,1,film,1,Gezelim Görelim,1,İsmet İnönü,1,kategorilenmemiş,1,kültür,1,Metafizik,2,Mezhepler/Meşrepler,2,Mustafa Kemal Atatürk,2,Muzaffer Kılıç,1,Zübeyde Hanım,1,
ltr
item
MAGGOG: Molière Kimdir? Biyografisi
Molière Kimdir? Biyografisi
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQbCxue2_NFBE1q8F-scYqhPb7XwB-ekb2jN9FcdlaOjnr4TXtE9rO62F-GI9iz8uEgJGrCivzWI9dPB9SgSMQ1m1CQyZGA3pHPKIv2M5C5DXM6h9Jl-Ms8pbvJQysvSjsmmtEoorChIo/s1600/Moliere.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQbCxue2_NFBE1q8F-scYqhPb7XwB-ekb2jN9FcdlaOjnr4TXtE9rO62F-GI9iz8uEgJGrCivzWI9dPB9SgSMQ1m1CQyZGA3pHPKIv2M5C5DXM6h9Jl-Ms8pbvJQysvSjsmmtEoorChIo/s72-c/Moliere.jpg
MAGGOG
http://kripto.maggog.com/2017/06/jean-baptiste-poquelin-moliere-kimdir-biyografisi.html
http://kripto.maggog.com/
http://kripto.maggog.com/
http://kripto.maggog.com/2017/06/jean-baptiste-poquelin-moliere-kimdir-biyografisi.html
true
293964781511984002
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Benzer bir konu bulunamadı TÜMÜNÜ GÖSTER Konuyu Göster Yanıtla Yorumdan vazgeç Sil Oluşturan: Anasayfa SAYFALAR OHA VAR Tümünü Göster BU YAZILARI DA ÖNERİYORUZ ETİKET ARŞİV ARA TÜM GÖNDERİLER İsteğinizle alakalı bir eşleşme bulunamadı. Anasayfaya Dön Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Paz Pzt Sal Çrş Per Cu Cts Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran Temmuz Ağustos Eylül Ekim Kasım Aralık Oca Şub Mar Nis Mayıs Haz Tem Ağu Eyl Eki Kas Ara şu an 1 dakika önce $$1$$ dakika önce 1 saat önce $$1$$ saat önce Dün $$1$$ gün önce $$1$$ hafta önce 5 haftadan daha eski Takipçiler Takip Et ÖZEL İÇERİK VAR! Görüntülemek için paylaşmanız gerekir Tüm kodu kopyala Tüm kodu seç Tüm kod panonuza kopyalandı Kopyalanamıyor. [CTRL]+[C] (veya Mac kullanıyorsanız CMD+C) tuşlarına basmayı deneyin.